TAWARAN DAN PERMOHONAN ONLINE BIASISWA JAPAN INTERNATIONAL COOPERATION AGENCY (JICA)

Tawaran dan Permohonan bagi Biasiswa Japan International Cooperation Agency (JICA) –  tawaran adalah dibuka bagi yang ingin melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana dan Ph.D.


Melalui kerjasama Jabatan Perhidmatan Awam (JPA) dan juga Japan International Cooperation Agency (JICA) telah membuak peluang kepada pegawai-pegawai daripada jabatan Awam untuk berpeluang mendapatkan biasiswa penuh bagi meneruskan pengajian di negara Jepun.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kini memperlawa kepada pegawai-pegawai daripada kumpulan Pengurusan dan Profesional yang mempunyai kelayakan untuk membuat permohonan bagi kemudahan penajaan Biasiswa  Japan International Coorperation Agency (JICA) bagi pengajian Sarjana dan Ph.D dalam bidang Energy Policy di National Graduate Institute for Policy Studies (GRIPS) di negara Jepun.

PENGENALAN

Melalui hubungan baik Malaysia- Jepun dan Pembekalan tenaga yang stabil merupakan salah satu agenda pembangunan yang paling penting untuk menjamin kestabilan aktiviti sosio-ekonomi dan pembangunan lestari di negara-negara membangun seperti yang ditunjukkan dalam Matlamat SDGS 7 “Memastikan akses kepada tenaga yang berpatutan, boleh dipercayai, lestari dan moden untuk semua”.

Bagi membantu negara-negara rakannya membangunkan sumber manusia dengan pemahaman yang mendalam tentang analisis dasar dan pengurusan dasar dalam sektor tenaga, JICA telah memperkenalkan program biasiswa untuk mereka yang berminat mendapatkan gelar Sarjana dengan mendaftar dalam (i) Master satu tahun Program Dasar Awam (MP1) / (i) Program Pengajian Dasar Awam (MP2) dua tahun, atau Ijazah Kedoktoran dengan mendaftar dalam Program Sains, Teknologi dan Inovasi (STI) di Institut Siswazah Kebangsaan Kajian Dasar, GRIPS di Jepun.

Program ini membayangkan peserta yang bekerja untuk sektor tenaga sebagai pegawai kerajaan atau penyelidik di institusi kerajaan di negara-negara seperti Indonesia, Kemboja, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Thailand, Vietnam, Bangladesh, Bhutan, Pakistan, Sri Lanka, Mesir, Iran , dan Iraq

Mereka yang berminat mesti memohon secara langsung melalui laman web GRIPS dengan berunding dengan pejabat JICA di negara masing-masing. Setelah pemohon diterima oleh pejabat kemasukan GRIPS, biasiswa akan diberikan oleh JICA berikutan kelulusan oleh pihak berkuasa pemerintah dari setiap negara mitra.

OBJEKTIF

Untuk membantu meningkatkan Dasar Tenaga di negara tertentu untuk meningkatkan sistem tenaga dan dengan itu menyokong pembangunan sosial dan ekonomi.

Peserta melengkapkan semua keperluan kursus GRIPS untuk mendapatkan ijazah dalam tempoh masa yang diberikan.

KRITERIA KELAYAKAN

Pemohon mesti memenuhi keperluan berikut dan cukup kompeten untuk memenuhi keperluan kemasukan oleh GRIPS:
  • Duti Semasa: Pegawai kerajaan atau penyelidik yang bekerja untuk sektor tenaga di institusi kerajaan.
  • Warganegara: Warganegara Indonesia, Kemboja, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Thailand, Vietnam, Bangladesh, Bhutan, Pakistan, Sri Lanka, Mesir, Iran, dan Iraq.
  • Umur: kurang daripada empat puluh (40) tahun pada dasarnya
  • Latar Belakang Pendidikan: mempunyai ijazah sarjana muda
  • Bahasa: dengan kemahiran linguistik yang diperlukan untuk mengikuti kursus dan menerima bimbingan penyelidikan dalam bahasa Inggeris
KEMASUKAN
  • Peserta mesti lulus prosedur kemasukan biasa GRIPS
NILAI BIASISWA
  • Bayaran bulanan: JPY148,000
  • Yuran permohonan, yuran kemasukan, dan tuisyen
  • Tiket kelas ekonomi dari negara asal anda ke Jepun apabila mendaftar di GRIPS dan dari Jepun ke negara asal apabila selesai
  • Elaun pakaian umum: JPY100,000
  • Elaun pendidikan dan penyelidikan: sehingga JPY360,000 / tahun
  • Pelbagai elaun kecil
MAKLUMAT PROGRAM
CARA MEMOHON
Permohonan secara online boleh dibuat  di laman sesawang GRIPS melalui pautan khas di bawah.

HUBUNGI

Pertanyaan lanjut berhubung program hendaklah diajukan terus kepada pihak JICA Malaysia di talian 03-2166 8900 atau emel ShirleyTeng.MS@jica.go.jp.

PERMOHONAN ONLINE DISINI