PANDUAN BAGI SEMAKAN KELAYAKAN KEMASUKAN UPU AM DAN KHAS SECARA ONLINE BAGI SESI 2019/2020

Panduan bagi semakan kelayakan kemasukan UPU Am dan Khas secara Online. bagi mereka yang mempunyai keinginan dan minat untuk membuat permohonan kemasukan ke UA/IPTA, Politeknik, ILKA dan Kolej Komuniti. Khasnya kepada lepasan SPM /STPM dan setaraf. Anda perlu mengetahui syarat kelayakan dan juga panduan yang betul sebelum membuat apa-apa permohonan melalui UPU. artikel ini, adalah bertujuan  untuk memberikan anda garis panduan yang sepatutnya.



Setiap tahun permohonan UPU Online akan dibuka pada awal tahun.

Tarikh permohonan online UPU bagi sesi 2019/2020 belum lagi ditetapkan.


Sistem semakan Online yang diwujudkan oleh JPT dan Politeknik adalah bagi membolehkan
para pelajar untuk membuat semakan Kursus yang bersesuaian dengan keputusan akademik mereka.
terdapat banyak program pengajian dan kursus yang ditawarkan di kemasukan UPU Online.
oleh itu, sistem ini adalah bertujuan untuk membantu pelajar dan seterusnya,
mengurangkan risiko untuk tidak mendapat tempat di IPT disebabkan memohon kursus yang diluar dari kelayakan akademik mereka.


Semakan Online Syarat Kelayakan Am dan Khas UPU Secara Online

Bermula pada bulan Mac 2015, Institut Pengajian Tinggi Awam(IPTA) telah digantikan dengan Universiti Awam(UA) dan Institut Pengajian Tinggi Awam(IPTA) dirujuk kepada Kolej Komuniti dan Politeknik.

Bagi lepasan SPM/STPM juga termasuk lepasan Asasi, Diploma, Matrikulasi dan STAM yang ingin membuat permohonan UPU.  semakan syarat dan kelayakan UPU iaitu syarat AM dan Khas bagi permohonan serta memilih program atau jurusan yang anda layak boleh dirujuk melalui sistem semakan berikut. Sistem semakan ini dapat memberikan pendiuan dan bantuan kepada pelajar dalam membuat semakan syarat kelayakan permohonan UPU termasuklah syarat semakan kelayakan pelbagai program Pengajian IPT.

Semakan yang dibuat melalui online, pelajar juga boleh menghadiri ke karnival pendidikan tinggi negara atau karnival Jom Masuk U di beberapa ZON di setitar Malaysia yang  dilakukan oleh pihak kementerian pendidikan Malaysia pada setiap tahun.
Syarat Am UPU

permohonan UPU online adalah terbuka kepada semua warganeraga Malsyaia dan Penduduk Tetap yang mempunyai No. Kad peneganalan/My Kad sahaja. bukan warganegara hendaklah membuat permohonan terus ke UA yang berkaitan.

Syarat Am Kelayakan adalah mengikut kategori berikut:

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM)
  • Permohonan mestilah mempunyai SPM dengan mendapat KEPUJIAN dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia/ Bahasa Melayu dan bagi pemohon 
  • SPM, bermula pada tahun 2013. Matapelajaran Sejarah di Wajibkan LULUS. Credit/ Kepupujian dalam Bahsa Malaysia/Bahsa melayu kertas Julai diambil kira.
SIJIL TINGGI PELAJARAN MALAYSIA(STPM)
  • Pemohon harus mendaoat sekurang-kurangnya PNGK 2.00 dengan Gred C dalam 3 mata pelajaran termasuk Pengajian AM: atau
SIJIL TINGGI AGAMA MALAYSIA(STAM)
  • Mendapat sekurangnya pangakt Jayyid 
MALAYSIA UNIVERSITY ENGLISH TEST (MUET)
  • Mendapat sekurangnya tahap 1 (Band 1) dalam MUET. Tempoh Sah laku (5 Tahun) keputusan MUET yang diguna pakai adalah keputusan yang dikeluarkan mulai 01 Jan 2013
Syarat Khas UPU

Pemohon harus memenuhi syarat khas program pengajian seperti yang dinyatakan dalam SYARAT KHAS PROGRAM e-panduan sebelum permohonan kemasukan ke UA bagi program pengajian lepasan STPM/Setaraf di lakukan. MUET Tahap 1(Band 1) adalah syarat khas kemasukan yang masih dilaksanakan oleh UA bagi program-program yang berasaskan bakat dan kecergasan.

Senarai sistem semakan bagi UPU Online

Berikut adalah senarai sistem semakan kelayakan UPU yang meliputi syarat AM dan Khas permohonan serta program pengajian. Dan haraga warganegara Malaysia yang mempunyai No. KP/ My Kad saja yang layak membuat permohonan.

1) e-panduan bagi kemasukan ke UA/Politeknik Premier

Sistem ini akan memaparkan maklumat seperti berikut:
  • Maklumat UA dan Politeknik Premier
  • Senarai Program pengajian yang ditawarkan
  • Syarat Khas Program
untuk membuat semakan ini, anda boleh layari pautan ini. sistem emas UPU atau Online MOHE

2)e-panduan Politeknik Konvensional/Metro. Kolej Komuniti dan ILKA

Bagi maklumat untuk semakan membuat permohonan ke Politeknik Konvensional/Metro,Kolej Komuniti dan ILKA.  Infomasi yang dipaparkan adalah termasuk SYARAT AM KEMASUKAN, Syarat Khas pemohonan program pengajian, senarai  program pengajian yang ditawarkan serta maklumta lain berkaitan seperti dibawah:


  • E-Panduan Politeknik Konvensional/Metro. Kolej Komuniti dn ILKA- e-panduan

anda juga boleh membuat semakan syarat kelayakanan program pengajian Politeknik di Politeknik premier, konvensional dan Metro: melalui esemak Politeknik

  • Sistem IMASCU

satu sistem semakan oleh Jabatan Pendidikan Tinggi, KPT, panduan semakan di iMASCU

Maklumat Mengenai Permohonan UPU Online 2019


Untuk mendapatkan infomasi dan maklumat terkini mengenai permohonan kemasukan ke UA, Politeknik, dan ILKA sesi 2018/2019. anda boleh layari.

Portal rasmi upu bahagian pengurusan Kemasukan PELAJAR
Facebook Rasmi bahagian pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi (BPKP JPT)
atau
Talian Helpline UPU di 03-8870 8200(waktu bekerja: Jam 7.30 pagi sehingga 5.30 Pm)

makluman kepada pelajar yang berminat untuk memasuki IPT berkaitan, anda boleh membuat semakan melalui panduan yang tekah diberikan.