BIASISWA RHODES MALAYSIA 2017

Biasiswa Rhodes Malaysia 2017 – Tawaran Biasiswa Rhodes untuk rakyat Malaysia sesi 2017 kini dibuka untuk permohonan.





The Rhodes Scholarship (Biasiswa Rhodes) dikelolakan oleh Trust Rhodes, Oxford, United Kingdom. Biasiswa diberikan di 20 kawasan pemilih (47 negara) di seluruh dunia. Bagi sesi 2017, jawatankuasa Pemilihan untuk Biasiswa Rhodes sedang mencari pemimpin cemerlang yang termotivasi untuk melibatkan diri dengan cabaran global, untuk ‘menghargai prestasi tugas awam sebagai matlamat tertinggi’, dan untuk mempromosikan pemahaman dan keamanan antarabangsa. Singkatnya, Jawatankuasa Pemilihan mencari wanita muda dan lelaki yang mempunyai intelek, watak, kepimpinan, dan komitmen yang cemerlang, dan yang menunjukkan kecenderungan yang kuat untuk muncul sebagai ‘pemimpin untuk masa depan dunia’.
KRITERIA & SYARAT-SYARAT
  • Kewarganegaraan: Anda mestilah warganegara Malaysia. Calon yang mempunyai dua kerakyatan mungkin tidak terpakai pada lebih daripada satu daerah pemilih di Rhodes.
  • Pendidikan / tempat tinggal: Anda mestilah bermastautin di Malaysia dan telah bersekolah di Malaysia selama sekurang-kurangnya lima tahun terakhir.
  • Umur: Anda mesti mencapai ke-19 dan tidak melepasi ulang tahun ke-25 anda pada 01 Oktober 2018, yang bermaksud anda mesti dilahirkan selepas 30 September 1992 dan pada atau sebelum 1 Oktober 1999.
    NOTA: Bagi pelajar yang menamatkan ijazah sarjana muda mereka pada usia 24 tahun (mis., Kerana kursus pengajian yang lebih panjang seperti ubat-ubatan), had umur akan dilanjutkan oleh tahun tambahan. Ini bermakna pemohon tidak boleh lulus hari lahirnya pada 26 Oktober 2018.
  • Pencapaian akademik: Anda mesti menyelesaikan (atau akan selesai pada musim panas tahun 2018) ijazah sarjana muda dari kolej atau universiti (biasanya ijazah Sarjana Muda) dengan piawai Kelas Pertama atau Kelas Kedua (iaitu GPA 3.7 atau lebih tinggi). Dalam hal ini, sila ambil perhatian dengan teliti keperluan untuk kursus pilihan anda di Oxford.
  • Bahasa Inggeris: Calon mestilah mempunyai taraf bahasa Inggeris yang cukup tinggi untuk memenuhi keperluan bahasa Inggeris (di peringkat tinggi yang disenaraikan) dari University of Oxford: https://www.ox.ac.uk/admissions/graduate/applying-to-oxford/application-guide
KURSUS YANG DIPILIH
Mana-mana kursus yang ditawarkan oleh Oxford
KAEDAH PERMOHONAN
  1. Klik di sini untuk membaca GARIS PANDUAN APLIKASI RASMI
  2. Klik di sini untuk membaca Panduan Rujukan
  3. Calon boleh memohon secara online dari 1 Jun 2017 di http://www.rhodeshouse.ox.ac.uk/malaysia melalui tab biasiswa.
  4. Anda perlu mengemukakan permohonan anda secara dalam talian, dengan semua dokumen sokongan, pada 23:59, masa tempatan, 31 Ogos 2017.
  5. Sebagai persediaan untuk membuat permohonan mereka, semua calon harus membaca dengan teliti maklumat am untuk calon di laman web Rhodes, Kondisi Tempoh untuk Biasiswa Rhodes, maklumat dalam dokumen ini dan laman kemasukan siswazah dari University of Oxford: www.ox.ac.uk/admissions/graduate
  6. Calon yang disenarai pendek akan dijemput untuk temuduga pada hari Sabtu pada akhir bulan Oktober / awal November.
  7. Tiada calon yang akan dipilih tanpa temuduga. Anda mesti hadir untuk menghadiri temuduga, secara peribadi, kerana tiada penginapan boleh dibuat pada tarikh dan masa temuduga.
  8. Calon yang tidak menerima komunikasi selanjutnya mengikut tarikh di atas hendaklah mengandaikan bahawa permohonan mereka tidak berjaya.
Dokumen yang perlu dimasukkan.
Anda mesti mengemukakan borang permohonan lengkap dengan dokumen dan maklumat terperinci di bawah. Semua dokumen hendaklah dikemukakan dalam terjemahan Bahasa Inggeris, atau Inggeris yang disediakan. Sila ambil perhatian bahawa, jika anda dijemput untuk temuduga, anda akan diminta untuk membawa semua dokumen asal bersama anda:
  • Sijil kelahiran anda mengesahkan bahawa anda memenuhi kriteria umur;
  • Salinan pasport yang sah (dengan terjemahan, jika perlu), mengesahkan bahawa anda memenuhi kriteria kewarganegaraan.
  • Transkrip rasmi dari universiti di mana anda sedang belajar, atau telah belajar, menunjukkan gred yang dicapai.
  • Bukti bahawa anda telah bermastautin, dan telah bersekolah di Malaysia selama lima tahun terakhir, contohnya rekod sekolah.
  • Satu visi penuh kurikulum yang mengandungi butiran mengenai hadiah, biasiswa, jawatan kepimpinan, penglibatan pelajar, sukarela, komuniti atau aktiviti politik dan apa-apa pencapaian budaya, muzik atau sukan. Ini tidak boleh melebihi dua halaman A4 (12pt).
  • Bukti Kemahiran Bahasa Inggeris (lihat 2e di atas), iaitu laporan skor peperiksaan awam yang telah anda ambil (misalnya TOEFL / IELTS) dengan Nota Penerangan Sistem Penggredan, iaitu salinan kedua-dua belah laporan skor.
    Sebagai alternatif, jika anda belajar di universiti bahasa Inggeris, anda boleh memohon pengecualian dari keperluan ujian bahasa ini. Dalam surat anda untuk permintaan pengecualian, anda mesti menunjukkan bahawa pada masa pengajian anda di Oxford bermula, anda akan menyelesaikan kursus sepenuh masa sekurang-kurangnya sembilan bulan, yang dijalankan di sebuah institusi yang diiktiraf di mana medium pengajaran dan penilaian sepanjang kursus sepenuhnya dalam bahasa Inggeris – sila gunakan panduan di laman web Universiti Oxford.
  • Gambar warna kepala dan bahu (format jpg). Sila ambil perhatian bahawa foto anda tidak akan tersedia untuk jawatankuasa pemilihan sehingga selepas keputusan membuat keputusan pendek telah dibuat.
  • Pernyataan peribadi yang ditandatangani tidak lebih daripada 1,000 perkataan yang:
    • Menunjukkan kepentingan dan aktiviti umum anda dan apa yang anda bercadang untuk lakukan dengan kehidupan anda sebaik sahaja anda telah menyelesaikan pengajian anda;
    • Membincangkan matlamat dan keutamaan anda dan sumbangan yang telah anda buat dan ingin dibuat ke negara asal dan rantau anda;
    • Menunjukkan kursus pengajian dan ijazah yang anda mahu ikuti di Oxford.
Adalah sangat penting bagi anda untuk mempertimbangkan apa kursus dan ijazah yang anda ingin ikuti di Oxford sebelum anda menghantar permohonan anda. Adalah satu idea yang baik untuk membincangkan kursus pengajian yang dicadangkan dengan profesor atau pensyarah anda di bidang itu, dan jika mungkin, dengan seseorang yang mempunyai pengetahuan tentang universiti United Kingdom.
Sumber maklumat tambahan boleh didapati secara dalam talian di www.ox.ac.uk/admissions, serta di laman web fakulti / jabatan individu.
Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Biasiswa Rhodes untuk Malaysia 2018