TAWARAN BIASISWA DAAD UNTUK PROGRAM PHD DI JERMAN



Biasiswa DAAD untuk Program PhD di Jerman – Geran penyelidikan DAAD menyediakan satu peluang kepada ahli akademik dan ahli-ahli sains muda luar negara untuk menjalankan penyelidikan dan meneruskan pelajaran mereka di Jerman.

Terdapat program-program pembiayaan untuk pelbagai fasa kelayakan dan peringkat dalam kerjaya. Geran (DAAD Scholarship) juga menggalakkan pertukaran pengalaman dan rangkaian di kalangan rakan-rakan. Tujuan program geran ini adalah untuk menyokong projek-projek kedoktoran di Jerman.

Siapakah yang boleh memohon biasiswa DAAD?

Ahli akademik muda cemerlang berkelayakan dan ahli-ahli sains yang telah menamatkan ijazah Sarjana (Master) atau Diplom (ijazah akademik di negara-negara berbahasa Jerman), atau dalam kes-kes yang luar biasa ijazah Sarjana Muda selewat-lewatnya pada masa mereka memulakan penyelidikan bersama sokongan geran mereka.

Tempoh pembiayaan

Biasanya maksimum tiga tahun, dalam kes-kes yang luar biasa sehingga empat tahun; panjang pemberian itu diputuskan oleh jawatankuasa pemilihan dan bergantung kepada projek yang berkenaan dan jadual kerja pemohon.
Pemberian pada awalnya diberikan untuk paling lama satu tahun. Sambungan bergantung kepada sama ada jawatankuasa pemilihan menganggap tempoh anugerah sebelumnya telah berjaya diselesaikan.
Bagi projek kedoktoran di Jerman yang memerlukan beberapa tahun penyelidikan, fasa penyelidikan di luar Jerman boleh disokong jika ini adalah kritikal untuk kejayaan menyiapkan ijazah doktor falsafah. Penginapan yang dirancang mesti dinyatakan dalam permohonan itu dalam jadual kerja dan masa dan tidak melebihi satu perempat daripada jumlah tempoh pembiayaan yang dijangkakan.
Nilai/Jumlah Biasiswa

– Bergantung kepada tahap akademik, bayaran bulanan:

euro 750.- untuk graduan,
euro 1,000.- calon kedoktoran

– Pembayaran ke arah kesihatan, kemalangan dan liabiliti peribadi perlindungan insurans
– Elaun Perjalanan, melainkan jika perbelanjaan ini adalah dilindungi oleh negara asal atau satu lagi sumber pembiayaan
– Pemberian One-off Elaun penyelidikan

Di bawah keadaan tertentu, pemegang geran yang melengkapkan penginapan tanpa gangguan lebih 6 bulan boleh menerima manfaat tambahan berikut:

– Subsidi sewa bulanan
– Elaun bulanan untuk ahli keluarga

Untuk membolehkan pemegang geran meningkatkan kemahiran bahasa mereka sebagai persediaan untuk penginapan mereka di Jerman, DAAD menawarkan perkhidmatan berikut:

Pembayaran yuran kursus untuk kursus dalam talian “Deutsch-Uni Online (DUO)” (www.deutsch-uni.com) selama enam bulan selepas menerima Surat

 Anugerah Biasiswa

Jika perlu: Kursus Bahasa (2, 4 atau 6 bulan) sebelum bermulanya penginapan penyelidikan; yang DAAD memutuskan sama ada untuk membiayai penyertaan pemegang geran dan untuk berapa lama bergantung kepada kemahiran bahasa dan projek. Jika biasiswa kursus diberikan dan bahasa kerja di institut tuan rumah adalah Jerman, penyertaan adalah wajib.
Peruntukan yang dipilih secara peribadi kursus bahasa Jerman dalam tempoh geran

Pembayaran balik bagi bayaran untuk ujian TestDaF yang sama ada telah diambil di negara asal selepas menerima Anugerah Biasiswa Surat atau di Jerman sebelum akhir tempoh pembiayaan
Sebagai alternatif kepada TestDaF bagi pemegang biasiswa yang telah mengambil kursus bahasa sebelum itu: bayaran untuk yang DSH atau GI peperiksaan (Institut Goethe) yang diambil dalam tempoh biasiswa itu tidak akan dibayar balik.
Pemilihan
Satu jawatankuasa pemilihan bebas yang terdiri daripada ahli-ahli sains pakar menyemak permohonan.
Kriteria pemilihan yang paling penting:
Satu projek penyelidikan yang meyakinkan dan terancang atau kursus pendidikan berterusan
Pencapaian akademik
Dokumen tambahan yang membuktikan kesesuaian akademik atau memberikan maklumat tentang aktiviti kurikulum juga akan dipertimbangkan dalam penilaian.

Apakah yang boleh dibiayai oleh biasiswa DAAD?

Program kedoktoran di sebuah negara atau lembaga negara yang diiktiraf oleh istitut pengajian tinggi tempatan atau institut penyelidikan bukan universiti di Jerman:

Projek individu di bawah pengawasan seorang pensyarah universiti atau penasihat akademik
atau
Penyertaan dalam program kajian kedoktoran berstruktur
Untuk maklumat lanjut mengenai biasiswa dan prosedur permohonan sila layari laman web DAAD Research Grants di sini

Hubungi

DAAD Information Centre Kuala Lumpur
German Business Center, Suite 47.03, Menara AmBank, No. 8 Jalan Yap Kwan Seng
50450 Kuala Lumpur
Malaysia
E-Mail.: info@daadkl.org
WWW.: http://ic.daad.de/kualalumpur
Tarikh akhir permohonan: 15 Oktober setiap tahun