LBKM SCHOLARSHIPS 2016 ( Lembaga Biasiswa Kenangan Maulub)


Kemungkinan ramai yang tidak tahu mengenai Lembaga Biasiswa Kenangan Maulub atau dikenali sebagai LBKM.

LBKM telah ditubuhkan pada tahun 1965 dengan tekad bersepadu dan komitmen daripada pemimpin-pemimpin kira-kira 70 pertubuhan Melayu / Islam yang merasakan keperluan untuk mempunyai sebuah organisasi yang boleh memenuhi keperluan kewangan pelajar yang memerlukan.

Sejak penubuhan LBKM pada tahun 1965, fokus utama  adalah untuk menyediakan bantuan kewangan dalam bentuk dermasiswa kepada pelajar-pelajar yang memerlukan. Mantra LBKM adalah 

"tidak ada seorang pun boleh dilucutkan melanjutkan pelajaran seseorang kerana kesukaran kewangan."



Dengan sokongan yang berterusan dan kemurahan hati penderma dan penaja  yang telah menyumbang dengan murah hati kepada dana biasiswa LBKM. Dengan kata lain ‘lebih banyak dana di tangan kita, lebih ramai pelajar boleh dibantu’

Bagi 47 tahun yang lalu, LBKM telah memberikan lebih daripada 20,000 dermasiswa kepada pelajar-pelajar dari sekolah rendah ke peringkat lepasan ijazah berjumlah $ 15 juta. Dalam proses itu, LBKM telah menyentuh kehidupan sekurang-kurangnya 10,000 keluarga.

LBKM Biasiswa berprestij

2015 permohonan kini ditutup. 2016 permohonan akan dibuka pada Julai / Ogos 2016. Sila perhatikan berita di laman Utama. Sila klik disini ' LBKM SCHOLARSHIP"

a) Mahasiswa - $ 10,000
Terbuka kepada pelajar yang belajar di Top 10 Universiti Dunia disenaraikan oleh Times Higher Education World University Rankings & QS World University Rankings.

b) Pascasiswazah - $ 15,000
Terbuka kepada pelajar lepasan ijazah dan pemilihan adalah berdasarkan kepada kursus pengajian, topik penyelidikan dan penyelia penyelidikan. Pemohon yang mengikuti Pengajian Islam boleh memohon di bawah kategori ini.


2) LBKM - LKY Sekolah Dasar Awam Biasiswa - $ 15,000

* Pemohon akan dipilih untuk temuduga dengan Lembaga. Ahli-ahli Lembaga Pengarah termasuk Prof Dr Hussin Mutalib dan Prof Dr Isa Hassan.


PMBM Scholarship Fund Board (LBKM)
No 448 Changi Road #04-01
Wisma Indah, Singapore 419975
Tel: 6447 4770 Fax: 6447 4469
Email: admin@lbkm.org.sg
Office Hours: 
Mon - Fri (9am - 5pm)
Sat (9am - 1pm)

Sila ambil perhatian- bagi mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan dengan LBKM sila ke lama sesawang