SENARAI KOLEJ / UNIVERSITI TERBAIK DI ASIA BAGI TAHUN 2018

Kedudukan Universiti Asia 2018 mendedahkan 350  kolej dan universiti terbaik di Asia, yang menampilkan institusi dari 25 negara.

Jepun memimpin jalan dengan 89 universiti dalam peringkat, manakala China menduduki tempat kedua dengan 63 institusi peringkat. India adalah negara yang paling diwakili ketiga dengan 42 universiti, naik dari 33 tahun lepas.buat kali pertama tahun ini, Hong Kong adalah wilayah paling mewakili dalam 10 teratas, dengan tiga universiti dimasukkan.



Kedudukan Universiti Asia berdasarkan 13 petunjuk prestasi yang sama seperti THE World University Rankings, tetapi ini telah diulangi semula untuk mencerminkan sifat-sifat universiti di Asia. Inilah metodologi sepenuhnya.

Lima universiti terbaik  di Asia

1. Universiti Nasional Singapura, Singapura
Institusi tertua di Singapura dan yang terbesar oleh pelajar nombor, Universiti Nasional Singapura (NUS) menggabungkan kecemerlangan penyelidikan dan inovasi.

Ia berada di peringkat teratas dalam dunia keseluruhan, dengan skor yang sangat tinggi untuk penyelidikan dan pandangan antarabangsa, dan prestasi cemerlang dalam kejuruteraan dan teknologi.

NUS menggunakan pengajaran gaya Inggeris melalui tutorial kumpulan kecil dan kredit kursus gaya AS untuk membuat keperluan peringkat. Darjah lebih fleksibel daripada di UK; seperti dalam sistem Amerika Syarikat, para pelajar boleh memindahkan antara kursus awal di peringkat mereka, mengambil modul di seluruh fakulti yang berbeza dan dikehendaki untuk mempunyai kursus pilihan yang luas, lintas disiplin.


2. Universiti Tsinghua, China

Universiti Tsinghua telah berkomitmen untuk sistem multidisiplin selama lebih dari 30 tahun, selepas mengalami banyak perubahan sejak penubuhannya pada tahun 1911.

Ia dikenali sebagai salah satu universiti paling elit di China dan hanya mengaku pelajar yang mendapat markah tinggi dalam peperiksaan kebangsaan.

Universiti menawarkan 51 program sarjana dan lebih 200 darjah lepasan ijazah.

Tsinghua juga mempunyai ciri-ciri dalam 30 teratas dalam ranking keseluruhan THE World University Rankings. Ia juga mencapai kedudukan 30 teratas untuk kejuruteraan dan teknologi, sains hayat, perubatan, sains fizikal, sains komputer dan perniagaan.Tumpuan keusahawanan di universiti bermula pada 30 tahun dengan pembentukan pusat berdedikasi untuk inovasi dan teknopreneurship.


Kampus ini terletak di barat laut Beijing di sebuah daerah yang khusus ditetapkan sebagai hab universiti. Bangunan-bangunan itu memaparkan seni bina tradisional Cina dan gaya Barat. Berdasarkan bekas tapak istana kerajaan dinasti Qing, kampus itu telah dinamakan salah satu yang paling indah di dunia.

Ramai graduan menjadi sangat berpengaruh di dalam dan di luar negara, terutamanya dalam politik China. Dua pemenang Hadiah Nobel, salah seorang daripada mereka adalah ahli fizik zarah Chen-Ning Yang, dikaitkan dengan universiti.

Permohonan online program pembangunan profesional 2018

3. Peking University, China

Universiti Peking juga berada di kedudukan teratas 30 dunia dan merupakan universiti kebangsaan moden pertama di China, yang ditubuhkan pada akhir abad ke-19.

Kini ia dikenali sebagai pusat pemikiran progresif dan kecemerlangan penyelidikan. Ia kini mempunyai 216 pusat penyelidikan, dua daripadanya adalah institusi kejuruteraan kebangsaan.

Walaupun universiti mengajar dan meneliti merentasi sains, sains sosial dan kemanusiaan, ia secara khusus menonjol di peringkat antarabangsa untuk sains fizikal dan kejuruteraan.

Perpustakaan universiti adalah yang terbesar seumpamanya di Asia, memegang 11 juta buku dan sumber lain.

Selepas berpindah tempat pada tahun 1952, kampus utama kini berada di bekas tapak dinasti Qing empayar dan masih mempunyai beberapa ciri asal dan lanskap, termasuk taman, pagoda dan bangunan bersejarah.

Pintu pintu masuk ke kampus mempunyai mural di siling dan terkenal sebagai tarikan di sebelah kanan mereka sendiri.

Di kampus, terdapat asrama khusus untuk 2,000 pelajar antarabangsa.

Ramai pemikir terkemuka di China adalah alumni Universiti Peking. Tiga penerima hadiah Nobel juga dikaitkan dengan institusi itu.

Dapatkan info terkini mypendidikanmalaysia

4. Universiti Hong Kong, Hong Kong

Bahasa Inggeris adalah bahasa utama pengajaran di Universiti Hong Kong (HKU), yang terletak di Pokfulam.

Ia diasaskan oleh gabenor British pada tahun 1911 tetapi mula mengintegrasikan budaya dan pendidikan Cina ke dalam kursus pada tahun 1927, ketika ijazah pertama dalam bahasa Cina ditawarkan.

Bangunan-bangunan di kampus utama di pertengahan peringkat Pulau Hong Kong adalah antara satu-satunya contoh seni bina penjajah British. Bangunan Utama, yang siap pada tahun 1912, adalah struktur tertua dan telah diisytiharkan sebagai monumen kebangsaan.

Kemasukan sangat selektif; terdapat kira-kira 12 aplikasi untuk setiap tempat untuk mahasiswa antarabangsa. Bagi pelajar dari tanah besar China, seorang pelajar mendapat tempat untuk setiap 31 permohonan.

Kursus sarjana muda mengambil masa empat tahun untuk disiapkan dan merupakan satu atau dua tahun lagi untuk program perubatan. Semua pelajar tempatan kini dikehendaki mengambil kursus bahasa Inggeris dan Cina.

Lulusan HKU secara asasnya terlibat dalam membina landskap politik, ekonomi dan budaya moden China. Ramai juga dalam jawatan kanan dalam organisasi sektor swasta.

 5. Hong Kong Universiti Sains dan Teknologi, Hong Kong

Baru hingga lima teratas tahun ini, Universiti Sains dan Teknologi Hong Kong ditubuhkan pada tahun 1991. Universiti ini memberi tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaran dalam sains, teknologi, kejuruteraan, pengurusan dan kajian perniagaan tetapi juga menawarkan kursus dalam sains sosial dan kemanusiaan.

Institusi ini adalah universiti kampus yang terletak di bahagian utara Clear Water Bay Peninsula di Daerah Sai Kung. Kampus terletak di cerun dan bangunan dan kemudahan dibina di atas teres yang diukir dari lereng bukit. Kemudahan akademik berada di teres tingkat atas dan ruang tamu kediaman dan kemudahan sukan di pinggir laut.

6. Nanyang Technological University, Singapura

Walaupun secara konsisten berada di kalangan universiti terbaik di dunia, Nanyang Technological University (NTU) hanya berumur 27 tahun.

Peringkat di luar 50 universiti teratas di THE World University Rankings, NTU sangat terkenal dengan kejuruteraan dan teknologi, dan mempunyai pelbagai sekolah kejuruteraan dalam Kolej Kejuruteraan.

Sekolah Perniagaan Nanyang adalah yang terbesar di Singapura, dengan menawarkan 160 profesor dari lebih dari 20 buah negara yang mengajar akauntan dan perniagaan kepada mahasiswa dan siswazah.

Kira-kira 25,000 mahasiswa mendaftar di universiti dan 30 peratus adalah antarabangsa.

NTU menjalankan program sarjana untuk menarik pelajar sekolah terbaik yang juga mempunyai pencapaian akademik yang luar biasa. Ulama menerima bimbingan peribadi dari ahli fakulti, peluang penyelidikan yang intensif, perjalanan ke luar negeri dan interaksi dengan pemenang Hadiah Nobel.

Mungkin menghairankan diberikan tumpuan teknologi, sebahagian besar graduan telah menjadi ahli politik dan penjawat awam. Banyak personaliti berprofil tinggi di media dan eksekutif perniagaan juga merupakan graduan.


Lihat juga:CARA DAN PANDUAN PENDAFTARAN ONLINE CALON PERSENDIRIAN MUET