BIASISWA UNIVERSITI LUAR NEGARA YAYASAN DAYADIRI UNTUK BUMIPUTRA

Biasiswa Universiti Luar Negara Yayasan DayaDiri sesi 2016/2017 untuk Bumiputra Malaysia.


OBJEKTIF: Program Universiti bertujuan untuk meningkatkan akses kepada institusi bertaraf dunia dan mewujudkan individu yang serba boleh dengan menyediakan biasiswa untuk calon-calon untuk melanjutkan pengajian peringkat tinggi di universiti-universiti terkemuka di Amerika Syarikat, UK, Australia, dengan memberi tumpuan kepada niche atau khusus mata pelajaran tidak biasanya dibiayai oleh penaja lain, contohnya pelajar semasa belajar muzik, kajian wanita, kejuruteraan aeroangkasa dan pembangunan mampan.


TAWARAN BIASISWA: Biasiswa akan menampung kos sebahagian daripada jumlah yuran pengajian dan sara hidup seperti yang dianggarkan oleh pihak universiti. Nilai anugerah untuk pengajian ijazah pertama adalah 50% daripada jumlah kos program ini dengan jumlah RM120,000 setahun dan untuk pengajian siswazah adalah 75% daripada jumlah kos program ini dengan jumlah RM190,000 setahun.
PILIHAN INSTITUSI: Biasiswa ini terbuka kepada semua pemohon Bumiputera yang telah menerima sekurang-kurangnya tawaran bersyarat ke mana-mana satu universiti antarabangsa yang terkemuka seperti yang disenaraikan oleh Times Higher Education atau lain-lain kedudukan universiti global diiktiraf.
IKATAN: Penerima biasiswa tidak akan terikat setelah tamat pengajian mereka.
KELAYAKAN
Pemohon mestilah memenuhi semua kriteria berikut:
  • Bumiputera Malaysia
  • Mesti mempunyai akademik, kurikulum, dan pencapaian peribadi yang kukuh
  • Telah mendapat sekurang-kurangnya kemasukan bersyarat ke institusi berkaitan
  • Memenuhi ciri-ciri peribadi lain yang diperlukan dan kriteria pemilihan
  • Umur maksimum 23 untuk biasiswa ijazah pertama dan 35 untuk biasiswa pascasiswazah
KAEDAH PERMOHONAN

Anda boleh pergi ke halaman ‘Mohon Sekarang’ di laman web Yaysan DayaDiri untuk mengisi borang permohonan dalam talian dan ikut arahan permohonan. Sila ambil perhatian bahawa borang ini hanya boleh didapati secara atas talian.
PERHATIAN: Sila rujuk info lanjut mengenai biasiswa ini terlebih dahulu di lamanFAQ Yayasan DayaDiri di sini.
TARIKH TUTUP: 30 September 2016
HUBUNGI
Untuk pertanyaan maklumat lain yang tidak terkandung di dalam bahagian FAQ, sila e-mel info@ydd.org.my