BIASISWA RHODES MALAYSIA

Biasiswa Rhodes Malaysia – Biasiswa ini dengan murah hati disokong oleh Yayasan Khazanah. Biasiswa Rhodes adalah anugerah siswazah menyokong pelajar yang luar biasa dari seluruh dunia untuk belajar di Universiti Oxford. Rhodes adalah program biasiswa antarabangsa yang tertua dan mungkin yang paling berprestasi di dunia, yang bertujuan untuk memupuk pemimpin awam bersemangat untuk masa depan dunia.
Setiap tahun, terdapat satu Biasiswa Rhodes yang akan ditawarkan kepada kepada individu cemerlang – dipilih berdasarkan akal yang luar biasa, watak, kepimpinan dan komitmen kepada perkhidmatan – untuk belajar di Universiti Oxford pada awal bulan Oktober 2017. Biasiswa Rhodes Malaysia telah diumumkan pada 1 Jun 2016, dan berita yang berkaitan boleh dibaca di sini.
SYARAT-SYARAT KELAYAKAN PEMOHON
Kewarganegaraan: Warganegara Malaysia
Umur: had umur berbeza antara kawasan pilihan raya dan berdasarkan keadaan negara tertentu. Had umur standard 19-25 Oktober 1 pada tahun berikutnya pemilihan.
Pendidikan: Semua pemohon mestilah telah mencapai prestasi akademik yang cukup maju untuk memastikan mampu menyelesaikan ijazah sarjana muda pada pemilihan Oktober berikutnya. Kedudukan akademik mestilah cukup tinggi untuk memastikan kemasukan ke Universiti Oxford, yang mempunyai syarat kemasukan yang sangat kompetitif, dan untuk memberi keyakinan bahawa Pemegang Rhodes akan melaksanakan standard akademik yang tinggi di Oxford. Kawasan individu boleh menentukan tahap pencapaian akademik yang tertentu.
Permohonan
Permohonan untuk Biasiswa Rhodes untuk 2017 bagi Malaysia akan dibuka tidak lama lagi.
Pemilihan Biasiswa Rhodes bagi Malaysia dijalankan oleh jawatankuasa/panitia pemilihan diambil daripada latar belakang profesional dan akademik yang pelbagai, termasuk kedua-dua Rhodes Ulama dan bukan Rhodes Ulama.
Pemohon prospektif dari Malaysia perlu mengkaji dengan teliti:
  1. Maklumat umum mengenai Rhodes Biasiswa: boleh dapatkan di sini
  2. Kriteria pemilihan yang diguna pakai di semua kawasan Rhodes, lihat di sini
  3. Kriteria permohonan dan prosedur khusus untuk Malaysia (akan disediakan apabila permohonan dibuka).
Terdapat Soalan Lazim yang terpakai kepada semua pemohon boleh diperolehi di sini
RUJUKAN
Untuk maklumat lanjut mengenai biasiswa dan prosedur permohonan sila layari laman Biasiswa Rhodes Malaysia melalui pautan berikut:http://www.rhodeshouse.ox.ac.uk/malaysia.
MORE INFO ABOUT SCHOLARSHIP CLIK HERE