PERMOHONAN ONLINE BAGI BIASISWA SHELL MALAYSIA 2019

Permohonan Online bagi Biasiswa Shell Malaysia 2019, Shell Malaysia memperlawa kepada yang berkelayakan untuk membuat permohonan bagi Anugerah Biasiswa Shell 2019


Pada setiap tahun Shell Malaysia membuka permohonan bagi Biasiswa Shell kepada yang berkelayakan untuk mengemukan permohonan melalui Online. dan pada tahun ini Permohonan Program Biasiswa Shell Malaysia dibuka setiap tahun dari 25 Februari hingga 30 Mac 2019

Sejak penubuhan Program Biasiswa Shell Malaysia, ia telah memberi manfaat kepada lebih daripada 1500 pelajar dalam mengejar aspirasi pendidikan mereka dan telah menyediakan kemasukan unik ke dalam industri tenaga.

Biasiswa Shell Malaysia membuka peluang dunia termasuk peluang untuk melanjutkan pengajian peringkat sarjana muda di universiti peringkat global, mengambil bahagian dalam bimbingan, program-program latihan, dan selepas tamat pengajian, memulakan kerjaya yang memuaskan dengan Shell.

Baca Juga:

Pengeluaran Online KWSP untuk Pendidikan
Permohonan Biasiswa Yang Dipertuan Agong (BYDPA) 2019/2020

PERMOHONAN BIASISWA SHELL 2019

Tawaran ini adalah untuk calon-calon yang ditaja oleh 2 peringkat pengajian A-level dan Ijazah Sarjana Muda di kolej dan universiti berprestij di dalam dan di luar negara. Ini tertakluk kepada prestasi akademik pelajar.

Kami menaja pelajar yang berhasrat untuk meneruskan pengajian tinggi dalam bidang pengajian berikut:

  • Kejuruteraan: Mekanikal, Awam, Kimia, Petroleum, Elektrik & Elektronik
  • Sains: Geologi, Geosains, Geomatik, Geofizik
  • Komersial: Sumber Manusia, Perniagaan & Pengurusan

Kelayakan

1) Kemahiran kepimpinan yang kuat dan penyertaan aktif dalam aktiviti kokurikulum seperti masyarakat dan kelab, sukan, dll.
2) Tidak memegang biasiswa / pinjaman lain
3) Pencapaian akademik yang saling meluas adalah seperti berikut:
  • Minimum 8As (A / A +) di Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ATAU
  • Gred peringkat O cemerlang di IGCSE (A * / A)
4) Sebelum membuat permohonan, pastikan anda layak bekerja di negara di mana program biasiswa ditawarkan.
5) Tidak melebihi 18 tahun pada tarikh pendaftaran bagi kajian asas

* Permohonan yang berjaya akan dihantar ke Kolej Tuanku Jaafar untuk mengikuti Program A-Level
* tertakluk kepada terma & syarat tambahan

PANDUAN PERMOHONAN BIASISWA SHELL 

Maklumat penting:

  • Calon perlu melengkapkan Langkah 2: Penilaian Dalam Talian dalam tempoh 10 hari selepas menerimanya melalui e-mel.
  • Hanya pemohon yang disenarai pendek akan diberitahu untuk maju ke langkah permohonan seterusnya.

Proses Permohonan

Langkah 1: Permohonan Dalam Talian

Lengkapkan permohonan dalam talian anda melalui pautan di bawah – perhatikan bahawa anda boleh menjimatkan masa dengan menghubungkan profil LinkedIn anda. Sebelum memohon, pastikan anda layak bekerja di Malaysia. Permohonan tidak boleh mengambil masa lebih daripada 5-10 minit.

Langkah 2: Penilaian Dalam Talian

Ini akan menjadi ujian masa yang dibahagikan kepada tiga bahagian, meliputi kemahiran lisan, kemahiran berangka, dan penalaran abstrak masing-masing. Anda akan mempunyai 4 minit untuk menyelesaikan setiap bahagian. Penilaian gaya kerja Segmen ini akan menilai pendekatan anda untuk bekerja dan tingkah laku pilihan anda mengikut faktor personaliti utama. Ia tidak akan diberikan masa, dan biasanya hanya mengambil masa 10-12 minit untuk diselesaikan. Kami meraikan dan menghargai kepelbagaian di Shell, jadi kami menggalakkan anda menjadi diri anda sendiri semasa memberi balasan. Anda akan menerima laporan ‘gaya kerja’ berdasarkan cara anda menjawab soalan.

Langkah 3: Video Temuduga Atas Permintaan

Jika anda telah disenarai pendek selepas LANGKAH 2, anda akan dihantar jemputan untuk melengkapkan video temuduga atas permintaan. Wawancara video ringkas dan dirakamkan ini adalah peluang untuk anda memberitahu kami mengenai diri anda dan kelayakan anda. Anda juga akan melihat beberapa graduan semasa kami yang akan meminta anda beberapa soalan berasas kecekapan yang telah direkodkan. Anda boleh merakam temuduga di mana-mana lokasi yang membolehkan internet pada masa yang paling mudah untuk anda. Untuk setiap soalan, anda akan mempunyai 30 saat untuk menyediakan dan 3 minit untuk merakamkan jawapan anda.

Langkah 4: Temuduga Akhir

Ini adalah peringkat penilaian terakhir, di mana anda akan ditemuramah oleh Lembaga Pengajian Beasiswa untuk soalan-soalan berasaskan senario dan pengalaman akademik & kepimpinan anda.

Maklumat lanjut

Untuk info tambahan dan kemaskini terkini biasiswa shell 2019, anda boleh dapatkannya di laman rasmi melalui pautan di bawah:

PAUTAN PERMOHONAN BIASISWA SHELL 2019