PERMOHONAN SECARA ONLINE BAGI TAWARAN BIASISWA FULBRIGHT MALAYSIA TAHUN 2019

Permohonan secara online bagi tawaran Biasiswa Fulbright Malaysia Tahun 2019.



Pelawaan dibuka kepada semua pegawai-pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional (P&P) yang berminat untuk memohon kemudahan Biasiswa Tajaan Badan Asing Tahun 2018 (FulBright Malaysia Program) bagi pengajian peringkat Sarjana dan Ph.D secara sepenuh masa.

Calon yang berminat untuk memohon biasiswa ini perlu memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur. Selain itu, calon juga perlu memenuhi syarat-syarat cuti belajar yang ditetapkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA). Maklumat Biasiswa Tajaan Badan Asing Tahun 2018 adalah seperti di bawah:

Maklumat Program Fulbright Malaysia Program

Suruhanjaya Malaysia-Amerika di Pertukaran Pendidikan (MACEE) adalah Suruhanjaya Fulbright dua tahun yang ditubuhkan pada tahun 1963 untuk mempromosikan pemahaman antara budaya melalui pertukaran pendidikan dan pendidikan antara Malaysia dan Amerika Syarikat. Program Fulbright secara internasional dianggap sebagai salah satu program anugerah pertukaran akademik yang paling berprestij.

Program Fulbright adalah program pertukaran antarabangsa utama yang ditaja oleh kerajaan A.S. dan direka “untuk meningkatkan persefahaman antara rakyat Amerika Syarikat dan rakyat negara lain.” Program Fulbright telah menyediakan kira-kira 300,000 peserta, dipilih untuk merit akademik mereka dan potensi kepemimpinan-dengan peluang untuk belajar, mengajar dan menjalankan penyelidikan, bertukar idea dan menyumbang untuk mencari penyelesaian untuk berkongsi kebimbangan antarabangsa.

Program ini dikendalikan oleh Jabatan Biro Hal Ehwal Pendidikan dan Kebudayaan (ECA) Jabatan A.S. yang bekerjasama dengan Suruhanjaya Fulbright dua negara seperti MACEE, Kedutaan A.S. dan asas-asas di seluruh dunia untuk memilih pemenang Fulbright dan melaksanakan Program Fulbright. Program ini disokong oleh peruntukan tahunan dari Kongres A.S., dan kerajaan yang mengambil bahagian dan pelbagai organisasi lain memberikan sokongan langsung dan tidak langsung.


Program Biasiswa Fulbright Malaysia

Tumpuan utama Program Fulbright di Malaysia adalah untuk menggalakkan persefahaman bersama antara rakyat Malaysia dan Amerika Syarikat melalui pertukaran pendidikan dan biasiswa akademik. Selepas 55 tahun operasi berterusan, MACEE terkenal dan dihormati di seluruh Malaysia sebagai sumber maklumat terbaik untuk belajar di Amerika Syarikat, dan sebagai penyedia biasiswa dan geran kepada pelajar dan sarjana.

Setiap tahun Program Fulbright di Malaysia mengagihkan kira-kira 20-25 biasiswa kepada rakyat Malaysia dan 100-110 biasiswa kepada orang Amerika untuk belajar, mengajar, atau menjalankan penyelidikan dalam pelbagai bidang. Biasiswa adalah kompetitif, komprehensif, dan umumnya meliputi tuisyen dan yuran separa, buku teks, perbelanjaan hidup bulanan, tiket penerbangan antarabangsa, dan insurans kesihatan.

Program Biasiswa Fulbright untuk Warganegara Malaysia

Program Pengajian Siswazah dan Penyelidikan Fulbright membolehkan pelajar mengejar gelaran Sarjana atau Ph.D dalam pelbagai bidang di universiti A.S.. Pembiayaan separa disediakan untuk calon pencapaian dan ia boleh diperbaharui untuk tahun kedua berdasarkan kedudukan akademik yang baik.

http://www.macee.org.my/2019-fulbright graduate-study-research-program/

Program Pembantu Pengajar Bahasa Asing Fulbright (FLTA) menyediakan guru muda bahasa Inggeris peluang untuk memperbaiki kemahiran mengajar mereka dan memperluas pengetahuan mereka tentang kebudayaan dan adat Amerika dan memperkuat pengajaran bahasa asing di kolej dan universiti di Amerika Syarikat. Grantees menghabiskan masa sembilan bulan di universiti A.S. mengambil kursus dan berkhidmat sebagai pembantu pengajar dalam kursus Bahasa Melayu.

http://www.macee.org.my/2019-2020flta/

Program Hubert H. Humphrey Fellowship membawa para profesional profesional kerjaya yang menonjol dari sektor awam atau swasta, yang merupakan pemimpin baru dan pembuat dasar. Ia menggabungkan kerja akademik tahap ijazah bukan ijazah dengan aktiviti pembangunan profesional praktikal untuk tempoh tiga hingga enam bulan.

http://www.macee.org.my/2019-2020hubert-h-humphrey-fellowship/


Program Scholar Fulbright Malaysia memberi geran kepada rakyat Malaysia untuk membuat syarahan dan / atau menjalankan penyelidikan pasca doktoral di institusi A.S. selama tiga hingga enam bulan. Ahli fakulti dari institusi pengajian tinggi layak memohon program ini.

http://www.macee org.my/2019fulbright-malaysian-scholar-program/

Program Pertukaran Profesional Fulbright membolehkan pengalaman profesional pertengahan kerjaya di Malaysia melalui penyelidikan dan program pengayaan profesional lain di organisasi yang berkaitan di Amerika Syarikat selama tempoh tiga hingga enam bulan. Geran ini dimaksudkan untuk pengamal dan bukannya pelajar.

http://www.macee.org.my/2019-fulbright-malaysian-professional-exchange-program/

MUAT TURUN: Syarat Permohonan Cuti Belajar Dan Tatacara Perakuan Biasiswa Tajaan Badan Asing

Lihat Juga: