PERMOHONAN ONLINE DAN TAWARAN BIASISWA KERAJAAN JEPUN(MONBUKAGAKUSOHO:MEXT) YOUNG LEADER'S PROGRAM TAHUN 2019

Permohonan online bagi tawaran biasiswa kerajaan jepun(monbukagakusho:mext) Young Leader's Program tahun 2019. Bagi mereka yang mempunyai niat untuk melanjutkan pengajian adalah diperlawa untuk membuat permohonan.


Bagi generagi muda yang mempunyai niat untuk ingin berjaya dalam bidang yang khusus, Program pemimpin muda(Young Leader's Program-YLP) membuka peluang kepada anda, Sebuah program biasiswa akademik yang dianugerahkan oleh kementerian pendidikan, kebudayaan, sains dan teknologi(MEXT) dari kerajaan Jepun. Tujuan utama adalah menyediakan profesional muda dari negara-negara yang berbeza untuk peranan kepimpinan masa depan dalam bidang masing-masing dengan membolehkan mereka meneruskan pengajian peringkat sarjana di universiti pilihan Jepun.

Objektif 

1. Membina pemimpin kebangsaan masa depan di negara-negara Asia dan rantau lain
2. Buat rangkaian manusia yang komprehensif di kalangan pemimpin negara
3. Mewujudkan hubungan mesra antara negara-negara yang terlibat, termasuk Jepun
4. Meningkatkan kualiti perancangan dasar di negara peserta

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) mempelawa pegawai-pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional (P&P) yang berminat untuk memohon kemudahan Japanese Government (Monbukagakusho: MEXT) Young Leaders’ Programme (YLP) Scholarships for 2019 bagi pengajian peringkat Sarjana secara sepenuh masa.

BIDANG TAJAAN

Pemohon biasiswa YLP boleh memilih dalam mana-mana bidang pengajian yang berikut:

(1) Pentadbiran Perniagaan,
(2) Undang-undang,
(3) Sekolah Kerajaan – Pentadbiran Awam,
(4) Tadbir Urus Tempatan. Tempoh satu tahun program ini ditetapkan untuk dimulakan pada bulan Oktober 2019 dan kelas akan dijalankan terutamanya dalam Bahasa Inggeris.

Lihat Juga:


KAEDAH PERMOHONAN

Semua permohonan YLP diproses melalui pihak autoriti yang mengesyorkan secara spesifik untuk setiap kursus. Untuk borang permohonan, garis panduan, dan pertanyaan lain mengenai YLP, sila rujuk pautan di bawah:


Tarikh tutup permohonan adalah 12 Oktober 2018

Bagi anda yang mempunyai sebarang pertanyaan sila Hubungi:

HUBUNGI

Unit Pengurusan Penawaran Dalam Perkhidmatan
Telefon: 03-8885 3546