CARA DAN PANDUAN MEMBELI PIN PTPTN SECARA ONLINE

Cara dan panduan untuk membeli pin PTPTN secara Online, bagi mereka yang ingin memohon untuk pinjaman PTPTN bagi membiayai yuran pengajian, anda adalah WAJIb untuk membeli pin PTPTN untuk membuat permohonan pinjaman PTPTN anda.


Jika dahulunya, bagi pelajar yang ingin membeli pin  PTPTN, mereka terpaksa ke Cawangan BSN yang terdekat dengan mereka untuk membeli pin ptptn, namu tetapi pada masa kini, pin PTPTN boleh dibeli secara Online melaluiportal ptptn. dan yang penting anda mempunyai Akaun BSN dan telah berdaftar untuk membuat belian secara online melalui DEBIT KAD BSN anda.

PERHATIAN: laman Sewangan PTPTN telah dinaik tarafkan untuk kemudahan orang ramai untuk berurusan. sila Click Cara dan panduan membeli Nombor Pin PTPTN terkini.
.

Langkah Pertama

Anda harus masuk ke portal PTPTN, dan apabila anda CLICK portal tersebut gambar seperti dibawah akan keluar di screen anda.



dan sila cari ikon seperti dalam bulatan merah dibawah. dan click pada ikon tersebut.



Langkah kedua

Setelah anda click pada ikon tadi, paparan seperti dibawah akan anda nampak dan sila isikan info yang di perlukan. *NOTA: anda kena berhati-hati sebab jika mempunyai kesilapan seperti nama yang anda isikan tidak mengikut seperti di dalam kad pengenalan*



Dan apabila anda telah lengkapkan info yang di perlukan, sila klik pada butang DAFTAR. dan anda perlu juga mematuhi terma dan syarat yang ditetapkan.

Setelah itu pada bahagian BAYAR  sila masuk info kad debit anda untuk belian secara 'ONLINE' lengkapkan dan klik butang BAYAR .


Semoga infomasi ini dapat membantu anda. jika anda menghadapi masalah dengan pembelian anda , anda dinasihatkan untuk menghubungi nombor careline dibawah.



LIHAT JUGA:

CARA MENYIMPAN DALAM SSPN1M-i Plus ( SKIM SIMPANAN PENDIDIKAN 1 MALAYSIA)