PERMOHONAN DAN BORANG ONLINE BIASISWA SHELL MALAYSIA 2019 (PANDUAN DAN TIPS)

Permohonan dan Borang Online Biasiswa Shell Malaysia bagi tahun 2019  terbuka kepada semua lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mempunyai keputusan yang cemerlang. untuk memohon.

Shell Malaysia memberikan manfaat kepada lebih 1500 pelajar untuk mengejar aspirasi mereka dan memberikan masuk yang unik ke dalam industri tenaga. Anugerah Biasiswa Shell Malaysia membuka peluang dunia termasuk peluang untuk mengikuti pengajian peringkat sarjana muda di universiti terkemuka dunia, mengambil bahagian dalam mentoring, program magang, dan selepas tamat pengajian, memulakan kerjaya dengan Shell Malaysia.

PERKARA PENTING SEBELUM MEMBUAT PERMOHONAN

Semasa melalui proses permohonan, beberapa perkara yang perlu diambil perhatian:
  • Soalan Kelayakan Shell - Sila nyatakan "YA" untuk 2 soalan pertama untuk ke langkah seterusnya.
  • Maklumat Hubungan Global - Akan ada satu soalan mandatori yang menanyakan mengenai pendidikan anda. Sila jawab soalan-soalan dengan sebaik-baik pengetahuan / minat anda. Soalan-soalan ini tidak akan memberi kesan kepada hasil permohonan anda.
  • Untuk soalan "Negara Permohonan", sila pilih "Biasiswa Malaysia" dari senarai yang terdapat dalam borang permohonan Online
  • Soalan Khusus Negara - Semua soalan (mandatori dan / atau pilihan) perlu dijawab
  • Calon perlu melengkapkan Langkah 2: Penilaian Dalam Talian dalam masa 10 hari setelah menerima mereka melalui e-mel.
  • Hanya pemohon yang disenarai pendek akan diberitahu untuk maju ke langkah seterusnya permohonan.

BIASISWA SHELL MALAYSIA

Tawaran ini adalah untuk calon-calon yang ditaja oleh 2 peringkat A-level dan mahasiswa di kolej dan universiti berprestij di dalam dan di luar negara. Ini tertakluk kepada prestasi pelajar skolastik.

KURSUS/PENGAJIAN

  • Kejuruteraan: Mekanikal, Awam, Kimia, Petroleum, Elektrik & Elektronik
  • Sains: Geologi, Geosains, Geomatik, Geofizik
  • Komersial: Sumber Manusia, Perniagaan & Pengurusan

KELAYAKAN 
  • Kemahiran kepimpinan yang kuat dan penyertaan aktif dalam aktiviti kurikulum seperti masyarakat dan kelab, sukan, dll.
  • Tidak pada masa ini memegang biasiswa / pinjaman lain
  • Pencapaian akademik yang saling meluas adalah seperti berikut:
  • Minimum 8As (A / A +) dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ATAU
  • Gred peringkat O cemerlang di IGCSE (A * / A)
  • Sebelum permohonan, pastikan anda layak bekerja di negara yang ditawarkan program biasiswa.
  • Tidak melebihi 18 tahun pada tarikh pendaftaran bagi kajian asas
* Permohonan yang berjaya akan dihantar ke Kolej Tuanku Jaafar untuk mengikuti Program A-Levels
* tertakluk kepada terma & syarat tambahan

TARIKH PERMOHONAN

25 Februari 2019 hingga 25 Mac 2019

PROSES PERMOHONAN

Langkah 1: Permohonan Dalam Talian

Lengkapkan permohonan anda dalam talian - ambil perhatian bahawa anda boleh menjimatkan masa dengan menyambung ke profil LinkedIn anda. Sebelum memohon, pastikan anda layak bekerja di Malaysia. Permohonan tidak boleh mengambil masa lebih daripada 5-10 minit

Baca Juga: 


Langkah 2: Penilaian Dalam Talian

Selepas anda menyerahkan permohonan anda, anda akan diminta untuk melengkapkan tiga penilaian dalam talian. Secara keseluruhannya, ini akan mengambil masa kira-kira 40 minit dan perlu diselesaikan dalam tempoh 10 hari setelah menerima mereka.

Ini akan menjadi ujian masa yang dibahagikan kepada tiga bahagian, meliputi kemahiran lisan, kemahiran berangka, dan penalaran abstrak masing-masing. Anda akan mempunyai 4 minit untuk menyelesaikan setiap bahagian.

Untuk Ujian Amalan, sila rujuk Cubiks Cognitive Assessment.

Penilaian gaya kerja

Segmen ini akan menilai pendekatan anda untuk bekerja dan tingkah laku pilihan anda mengikut faktor personaliti utama. Ia tidak akan diberikan masa, dan biasanya hanya mengambil masa 10-12 minit untuk diselesaikan. Kami meraikan dan menghargai kepelbagaian di Shell, jadi kami menggalakkan anda menjadi diri anda semasa bertindak. Anda kemudian akan menerima laporan 'gaya kerja' berdasarkan bagaimana anda menjawab soalan-soalan.

Untuk Ujian Amalan, sila rujuk Cubiks Penilaian Gaya Kerja.

Langkah 3: Tinjauan Video Atas Permintaan

Jika anda telah disenarai pendek selepas LANGKAH 2, anda akan dihantar jemputan untuk melengkapkan temuduga video atas permintaan. Wawancara video ringkas dan dirakam ini adalah peluang untuk anda memberitahu kami mengenai diri anda dan kelayakan anda. Anda juga akan melihat beberapa graduan semasa kami yang akan bertanya kepada anda beberapa soalan berasas kecekapan yang telah direkodkan. Anda boleh merakam temuduga di mana-mana lokasi yang membolehkan internet pada masa yang paling mudah untuk anda. Untuk setiap soalan, anda akan mempunyai 30 saat untuk menyediakan dan 3 minit untuk merakamkan jawapan anda.

Langkah 4: Temuduga Akhir

Ini adalah peringkat penilaian terakhir, di mana anda akan ditemuramah oleh Lembaga Pengajian Biasiswa untuk soalan-soalan berasaskan senario dan pengalaman akademik & kepimpinan anda.

Borang online Biasiswa Shell Malaysia sila Klik di sini